Thursday 18 July 2013

PROSEDUR PELAKSANAAN SEGAK



SEGAK – STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN


APAKAH SEGAK?

# PROGRAM PENILAIAN STANDARD KECERGASAN FIZIKAL KEBANGSAAN (SEGAK)
# DIRANCANG SELARI DENGAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH.

MATLAMAT

# MURID SENTIASA PEKA, BERPENGETAHUAN DAN MENGAMALKAN AKTIVITI KECERGASAN UNTUK MENINGKAT DAN MENGEKALKAN TAHAP KECERGASAN FIZIKAL YANG OPTIMUM.


UJIAN-UJIAN SEGAK

1. NAIK TURUN BANGKU ( 3 MINIT )
2. TEKAN TUBI ( 1 MINIT )
3. RINGKUK TUBI SEPARA
4. JANGKAUAN MELUNJUR

UJIAN MESTI DI SELESAIKAN DALAM HARI YANG SAMA!



UJIAN 1 -  NAIK TURUN BANGKU
(3 MINIT)



TUJUAN : MENGUKUR DAYA TAHAN KARDIOVASKULAR

PROSEDUR
- Murid memakai kasut sukan yang sesuai
- Murid berdiri tegak dengan kaki kanan atau    
  kiri (ikut keselesaan) di letakkan di atas
  bangku.
- Penguji akan memberi isyarat “mula”
- Murid melakukan pergerakan naik dan
  turun (kaki kiri naik  di ikuti kaki  kanan
  kemudian kaki kiri turun di ikuti kaki kanan)
- Murid melakukan pergerakan mengikut
  rentak rakaman atau metronome - 96
  detik/minit selama 3 minit
- Selepas tamat murid dikehendaki duduk
  serta merta
- Kira kadar nadi selepas 5 saat tamat
  perlakuan - kiraan dilakukan oleh guru atau
  menggunakan Polar Heart Rate Monitor
- Kadar nadi diambil dlm jangkamasa 1 minit
- Jika murid tidak menamatkan lakuan selama
  3 minit, skor murid ini dibatalkan#


UJIAN 2 -  TEKAN TUBI
(1 MINIT)



TUJUAN : MENGUKUR KEUPAYAAN DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT TANGAN SERTA OTOT BAHU

PROSEDUR
- Mula dengan kedudukan sokong hadapan
  dengan berat badan disokong oleh tangan
  yang lurus dan dan jari-jari kaki. Badan
  diluruskan
- Turunkan badan dengan membengkokkan
  siku sehingga dada menyentuh span
- Luruskan tangan seperti dlm kedudukan
  sedia
- Tekan tubi diteruskan sehingga murid tidak
  berupaya meneruskannya
- Ujian akan ditamatkan jika murid tidak
  melakukan aktiviti secara sempurna
  mengikut arahan 1 hingga 3
- Murid B mengira dan merekod bilangan
  lakuan Murid A

UJIAN 2 - TEKAN TUBI SUAIAN (1 MINIT)




TUJUAN : MENGUKUR KEUPAYAAN DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT TANGAN SERTA OTOT BAHU


PROSEDUR

- Mula dengan kedudukan sokong hadapan
  dengan berat badan disokong oleh tangan
  yang lurus dan lutut yang bengkok. Kaki
  bersilang. Badan diluruskan
- Turunkan badan dengan membengkokkan
  siku sehingga dada menyentuh span
- Luruskan tangan seperti dlm kedudukan
  sedia
- Tekan tubi diteruskan sehingga murid tidak
  berupaya meneruskannya
- Ujian akan ditamatkan jika murid tidak
  melakukan aktiviti secara sempurna
  mengikut arahan 1 hingga 3
- Murid B mengira dan merekod bilangan
  lakuan Murid A




UJIAN 3 -  RINGKUK TUBI SEPARA 
(1 MINIT)



TUJUAN : MENGUKUR DAYA TAHAN DAN KEKUATAN OTOT ABDOMEN

PROSEDUR

- Ujian ini dijalankan dengan murid memakai
  kasut yang sesuai
- Murid A berbaring dgn lutut bengkok 90
  darjah dan tumit dan kaki sentiasa
  menyentuh lantai
- Buka kaki seluas bahu
- Kedua-dua belah tangan lurus di sisi dan
  hujung jari menyentuh bahagian luar pelekat
  pertama
- Pada setiap lakuan ringkuk, bahu perlu
  diangkat supaya jari tengah kedua-dua
  tangan menyentuh bahagian luar pelekat
  kedua
-Bahagian bawah belakang badan hendaklah
  rata dan jari tengah pada kedudukan asal
  (ulang prosedur 4) sebelum melakukan
  ulangan yang seterusnya
- Murid melakukan pergerakan mengikut
  rentak rakaman atau metronome dengan
  kadar 50 detik/minit selama 1 minit
- Murid B mengira ulangan perlakuan

Ujian akan ditamatkan sekiranya murid A
- Berasa tidak selesa
- Jari tidak menyentuh bahagian luar garisan penanda kedua
- Tumit terangkat


UJIAN 4 -  JANGKAUAN MELUNJUR


TUJUAN : MENGUKUR FLEKSIBILITI

PROSEDUR

- Murid duduk melunjur tanpa kasut.
- Tumit kaki di letak di belakang penanda 23
  sentimeter.
- Kedua-dua kaki lurus sepanjang masa ujian.
   Rakan memegang lutut.
- Tapak tangan kanana ditindih di atas belakang
   tapak tangan kiri dalam keadaan hujung jari
   tengah hendaklah sama.
- Dagu rapat ke dada. Jangkaukan tangan
  perlahan-lahan sejauh yang mungkin atas pita
  pengukur.
- Jangkauan hendaklah dikekalkan selama 3 saat
  tanpa menyentap.
- Murid diberi tiga percubaan berturut-turut.
– Percubahan terbaik diambil kira sebagai skor.
  Bacaan dikira pada sentimeter yang terhampir.
- Tidak perlu merekod dalam titik perpuluhan.
- Murid yang membantu memegang lutut pelaku
  tidak menganggu pelaku.

7 comments:

  1. Perkongsian yg amat berguna.Syabas

    ReplyDelete
  2. camna nak kira skor jika jumlah srmua aktiviti adalah 150 sdgkan skor keseluruhan hanya 18-20

    ReplyDelete
  3. Bolehkah murid lain membantu menolak belakang murid yg melakukan jangkauan melunjur untuk mendapatkan bacaan yg lebih jauh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak boleh kerana jangkauan melunjur adalah untuk menguji sejauh mana fleksibiliti pelajar itu sendiri

      Delete
  4. ujian2 tu boleh dibuat secara rawak ? atau mesti mngikut urutan,,ujian 1 ujian 2 ujuan 3...

    ReplyDelete